Okoskodom kicsit, mert muszáj. Tanár vagyok, bennem van a magyarázhatnék, bár anyukám szerint az okosnak nem kell magyarázni, a bolondnak meg fölösleges.

Mindegy. Akkor is.

Ma is előkerült a hoaxok témája. Rajöttem, hogy marhára utálom a láncleveleket, a fölösleges pánikkeltést és egyebeket. Grrr...

Pláne azt utálom, ha környezetemben – már bocsánat a szóért –, de annyi ostoba ember van, akinek hiába mondod el, hogy a timbuktui kisfiú valószínűleg már rég meghalt az életmentő láncleveled nélkül is, mert 5 éve ugyanez a levél jött nekem is és már akkor se először. Itt jön édesanyám bölcsessége: bolondoknak (tkp. ostobáknak) magyarázni fölösleges.

No, de nézzünk kicsit a hoaxok mögé, mik is ezek?

Kicsit utánaolvastam a dolognak és számomra korábban teljesen ismeretlen kategóriákat ismertem meg (lehet, hogy mire kapok tanári állást, már ezt is tanítani kell majd). Kiderült, hogy a láncleveleket millió és egy módon lehet csoportosítani, téma, célcsoport, levél célja, stb. alapján. Én csak főbb vonalakban vázolnám ezeket:

 Alapvetően a lánclevelek célja háromféle lehet:

1.) Reklám. A levélnek semmi egyéb célja nincs, mint reklámként vagy ellen-reklámként szolgáljon valamilyen cégnek, szolgáltatásnak, stb. Ez az úgymond parazita reklámozás. Amatőrebb formája a spam, amire már szűrők vannak. Ilyenkor egy robot generál feladókat és tárgyakat az e-mailhez és milliónyi helyre szétküldi a reklámot, ami általában olyat reklámoz, amit vagy illegális egy adott országban, vagy alacsony költségvetésű a cég profilja. Ilyen lehet az internetes nyelvtanulástól a viágrán át a prostituáltakig mindent reklámoznak spamekben. És hogy honnan szedik a címedet? Általában mi vagyunk olyan ügyesek, hogy mi adjuk meg. Beregisztrálok egy közösségi oldalra, aztán egy másikra, aztán egy blogba, mert hozzá akarok szólni valamihez, aztán valahova máshova, végül le akarok tölteni valamit, stb. Ezer és ezer helyen adjuk meg az e-mailcímünket és ebből elég egy, aminek nem jó a biztonsági rendszere, vagy nincs benne az ÁSZFben (Általános Szerződési Feltételek = amit nem olvasunk el, mikor bepipáljuk, hogy elfogadom), hogy harmadik félnek nem adják ki a megadott adatokat. Előfordulhat, hogy a szolgáltató küldi a leveleket. (Fejlettebb szolgáltatók nem szpemelnek, csak szűrik, elég szigorúan.) Ezért érdemes egy kamu címet fenntartani. Én ezt csinálom. Gyanús oldalakon ezt adom meg, néha ránézek, hogy ne szűnjön meg, de az odaküldött levélszemét mennyisége az én elbíróképességeimet már meghaladja, de nem érdekel, mert nem zavar, hisz rendes leveleimet a normál címemre kérem, amit csak igazi emberek ismernek, robotok nem.

A reklámlevelek burkoltabb és egyre elterjedtebb változata az ezt nézd meg!-típusúak. ezekben semmi konkrét nincs. Általában idegenektől kapjuk, általtában magyarul (mert az angol már gyanús), nincs megszólítás, csak egy Szia! vagy hasonló, hogy érezd mi már ismerjük egymást, csak te vagy a béna, hogy nem emlékszel. Ilyenkor automatikusan kutatni kezd az ember az agyában, hogy ki is lehet az a Kovács Béla, akire nem emlékszem, de gáz, pedig ismer, mert azt írta "Szia!". Jegyezzük meg: frászkarika, nem ismer, jobb esetben csak egy mindenre elszánt marketinges, rosszabb esetben ismét egy robottal állunk szemben. Ezekben a levelekben csak egy linket találunk ilyen utalással, hogy ezt nézd meg! vagy Én jót nevettem rajta, stb. Ne nézzük, mert ezek a linkek már tényleg vírusosak lehetnek, és ellentétben a szpemekkel, nem tudjuk hova visznek, mit akarnak ránk sózni, netán milyen bajba keveredhetünk.

A harmadik fajta reklám, és ez már végképp az emberi naivitást használja ki, ez a legravaszabb, a láncleveles reklám. Amikor valaki megírja, hogy ez a mosószer milyen jó, de nem azt írja, hogy vegyél bixmixmuxot, mert ez a világ legjobb mósószere, még az anyagot is kiszedi, hanem hogy házipraktikák. Ilyenkor bemutatkozik az illető, hogy Piroska néni vagyok (persze Piroska nénit senki sem ismeri, mert mindenki csak valakitől kapta továbbküldve a levelet, tehát Piri néni egy fantom) és ezek a házi praktikáim, vagy házi praktikák Piroska nénitől, akit bemutatnak néhány szóban. Piroska néni az Albánia hegyeiben élő 178 éves néni, aki nagy bölcsességével örvendezteti meg a világot. Piroska néni első bölcsessége: Ha szomjas vagy, igyál vizet, vagy valami hasonló, tényleg hasznos, legalábbis annak tűnő dolog. Aztán a harmadik tanácsban már benne van, hogy "makacs folt ellen én bixmixmuxot használok, mert az a tuti. Kicsit vízzel felhigítom és ráöntöm a foltra." Ugye milyen ravasz? Naivan megesszük, hogy ha Piri néni mondja, akkor tuti így van. Pláne, ha név nélkül még az is oda van írva a tetjére, hogy "Nekem bejött", meg "ez a tuti". "Eddig minden szava igaz volt", stb.

2.) Szórakoztatás. Ez a legkevesebb lánclevélfajta, de ebből is sok van. Valószínűleg azért ez a legkevesebb, mert itt legalább nem vágnak át minket, tényleg viccet küldünk tovább és olyanoknak, akik szerintünk legalábbis, szívesen vennék. Én már rengeteg vicccsokrot, mókás videót, stb. kaptam. Ugyanazokat. Unalmas. Ne küldjetek! Köszi. Higgyétek el már más is látta/halotta/érzékelte ezt a poént, ha már 200 ezren letöltötték a juhtyúkról....

3.) Segítség. Na, ez a legrosszabb. A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. Még az első kettő inkább csak idegesítő és csak néha veszélyes, ez tényleg veszélyes. A világban élő jószándékú és kevésbé jószándékú emberek szeretnek hatni más emberek kedvességére, segítőkészségére és lustaságára. Ezeknek a célja csak rossz lehet: adatokat gyűjteni idegenekről, e-mail címeket gyűjteni vírusok számára, fárasztani, föltartani az embereket. Ezeknek a leveleknek nagy százaléka KAMU! Ne higgyük el.

Alváltozatok:

- vírus: "Tegnap bemondták a botswanai városi rádióban, hogy vasárnap útjára eredt az interneten a Get you! vírus. A Get you! (elkaptalak - a fordító megjegyzése) vírus levelekben terjed. Ha a feladóban vagy tárgyban valamelyik ismerősöd e-mailcíme szerepel ne nyisd meg a levelet! Ha megnyitod a levél automatikusan telepíti a vírust a számítógépedre. A Get you 10 másodperc alatt égeti le a merevlemezed zeroszektorját, amiben a számítógép működéséhez szükséges információk vannak. Mindent elvesztesz és a géped használhatatlanná válik!!!! A Nod Antivirus és a Mcaffe cége is állítja, hogy nincs ellenszere a vírusnak, pedig már március 6-án észlelték a hálón. A hírt az AOL és a Microsoft is megerősítette." Ez egy tipikus példája egy hoaxnak. (lánclevélben terjedő álhírnek) Ezek célja, hogy keltsék a pánikot. És miért került a segítségnyújtás részbe? Mert mi jószándékúak segíteni akarunk barátainknak, hogy nehogy az ő gépüket is tönkretegye ez a gonosz vírus. (Nem mintha tudnánk bárkiről is, akiét tönretette.)

 - beteg kislány / tragikus sorsú kisfiú/éhező árva: amikor az ember gyerekek szenvedéséről hall akcióba lendülnek a segíteni akaró ösztönei. De sajnos, ez is csak hoax: sem az AOL, sem a gugli sem más nem tudja követni, hogy mit küldesz tovább és csúnya kifejezéssel élve: tojik az éhező nigériai gyerekekre. Ha nem tojik, azt majd közzéteszi a honlapján és adománygyűjtést szervez, ahova átutalhatod a pénzedet, ha akarod.

Az állítólag beteg kislány által írt Lassú tánc címú jónak közel sem mondható versikét (se ritmusa, se ríme, de még modernnek sem mondható) én 8 évvel ezelőtt kaptam meg egy mailboxos címre. A kislány valószínűleg már rég elhalálozott vagy meggyógyult, ha létezett egyáltalán. A vers nekem nem tetszik, eddig kb húszszor küldték el. Nem kérem megint, köszi.

- városi legenda: A hoaxok legszánalmasabb, legalájább – bár korán sem újkeletű – változata a városi legenda. Ennek alternatívája az "add tovább, mert szamár leszel"-típusú levélförmedvények. "Ha nem küldöd tovább száz ismerősödnek ezt a levelet 10 percen belül, akkor hét évig nem találod meg a nagy őt!" vagy "ha tovább küldöd 10 embernek szeretni fognak, ha ezernek, imádni", stb. A legviccesebb, amikor fotóboltolt képekkel igazolják, hogy ha nem küldöd tovább, jön a halál és egy ilyen rajzolt szellem van bevágva a kínai kisfiú mögé. Szánalmas.

- vegyes: minden más hoax célja vegyes: lehet a szimpla pánikkeltés vagy zavarás. Ha szereted a barátodat, akkor elküldöd ezt neki 10szer, hogy lássa mennyire szereted. Ha nekem még egyszer valaki barátság ppst küld tiltólistára rakom és szpemnek minősítem! Az igazi barátaim sosem küldenek ppst, mert azokkal személyesen találkozom, érintkezem, nem csak levélben. Vannak lelkes keresztények (vagy fanatikusok?), akik úgy gondolják, hogy ez az út a megtéréshez. Bibliáról és egyéb dolgokról elmélkednek virágos-delfines bemutatókban, többé-kevésbé megkérdőjelezhető módon. (Köszönöm, ismerem a biblia közepe című művet és nem értek vele egyet, ha szeretnéd tudni miért, írj egy e-mailt, alkalomadtán elmondom.)

 Hogyan ismerjük föl a hoaxot, szpemet és egyéb kártékony lánclevelet?

 1.) Ha megfigyelitek az összes jellemzője, hogy nincs benne konkrétum.

- nincs megszólítás (a szia, önmagában vagy a kedves barátom még nem a megszólítás azon fajtája, ami nekünk kell)

- nincs benne dátum: mikor is érkezett a hír?

-nincs benne konkrét név, cím, elérhetőség

Az "egy amerikai kislány", "Piri néni" vagy "Carmen, Timbuktuból",még nem konkrétum. Nincs olyan adat, ami alapján utána lehetne nézni az illetőnek.

 2.) lánclevél: ha már a tárgyban ilyeneket látsz, hogy FWD:FW:Re:Fw:Fwd, akkor gyanakodj!

 3.) hatásvadász fogások:

- érdeklődés felkeltése: "ez a tuti", "ez nagyon jó", "ezt nézd meg"

- felkiáltó és kérdőjelek tömegei: "Sürgős!!!!!" "Fontos!!!!!" "Miért????" stb.

- nagy cégekre való hivatkozás: AOL, MSN, Google, Yahoo!, Ikea, Siemens, Nokia, stb... Ha megfigyeljük ezeknek mindnek van saját honlapja, ha szeretne valamit, akkor azon utána lehet nézni, hogy tényleg igaz-e, amit a levél állít, illetve mindenki legyen biztos abban, hogy egy Nokia méretű cég nem fog lánclevelekben telefonokat árulni.

- bizalomba férkőzés: "az én barátom is megcsinálta", "az ismerősöm felesége is ezzel foglalkozik"

4) személyes adatokat kér

- "írd alá te is, mentsük meg együtt!" név és cím és küld tovább 100 embernek... ha belegondolunk efféle aláírásokat én is tudok gyűjteni, csak kinyitom a telefonkönyvet és másolok, profibbak "kontrolcékontrolvéznek" valahonnan.

- "csak regisztrálnod kell!" - húú.. nagyon gyanús

- "írd a nevedet a lista aljára és küld vissza!".. aha.. ti meg majd tudjátok, hogy ez egy működő e-mailcím

stb.

5.) a lánclevelek, ha nem kifejezetten téged célzó reklámok, akkor majdnem mindig fölszólítanak a továbbküldésre:

"Küldd tovább még ma, nagyon fontos!!!" - jaj, hát persze, hogy nagyon fontos, tudom én!

"Barátság pps, küld el a barátaidnak, hogy tudják: gondolsz rájuk!" vagy azért, hogy ők elküldjenek engem melegebbre...

"Add tovább ismerőseidnek", "Terjeszd!" – mint a nátha...

Összegezve:

A levélszemétnek alapvetően két nagy fajtája van: a spam (igazi levélszemét) és a lánclevél (továbbküldős levélszemét).

Gyakorlat

Nézzük meg ezt a hoaxot! Honnét lehet tudni, hogy ez egy álhír, nem pedig valóságos, amire adni kell?

"Tegnap bemondták a botswanai városi rádióban, hogy vasárnap útjára eredt az interneten a Get you! vírus. A Get you! (elkaptalak - a fordító megjegyzése) vírus levelekben terjed. Ha a feladóban vagy tárgyban valamelyik ismerősöd e-mailcíme szerepel ne nyisd meg a levelet! Ha megnyitod a levél automatikusan telepíti a vírust a számítógépedre. A Get you 10 másodperc alatt égeti le a merevlemezed zeroszektorját, amiben a számítógép működéséhez szükséges információk vannak. Mindent elvesztesz és a géped használhatatlanná válik!!!! A Nod Antivirus és a Mcaffe cége is állítja, hogy nincs ellenszere a vírusnak, pedig már március 6-án észlelték a hálón. A hírt az AOL és a Microsoft is megerősítette."

Megoldás:

- Tegnap: nem konkrét időpont, melyik "tegnap"?

- Botswana: egy ország és nem egy város, fővárosa Gaborone és sokáig francia gyarmat volt.

- városi rádió: képzavar, Botswana egy ország, valószínűleg több rádióval

- vasárnap: nem konkrét: melyik vasárnap?

- Get you! jelentése jelen idejű, nem pedig múlt, tkp. rossz a fordítás

- "Ha a feladóban vagy tárgyban valamelyik ismerősöd e-mailcíme szerepel" van, aki a levelezőjében nem állítja be a nevét, így a rendszer az e-mail címével jelzi a személyt. Ritkán, de előfordul. A tárgyban is lehet ilyen, miért ne. Mellesleg a vírusok programok. Egy sima szöveges üzenet nem tud programot küldeni, ahoz kell egy csatolmány. Akkor legyen inkább gyanús a levél, ha csatolmányos.

- A merevlemeznek nincs zeroszektorja, a jobbaknak még közepe sincs.

- !!!! - hatásvadász felkiáltójelek

- Megint a nagy cégekre való hivatkozás jön, meg lehet nézni a honlapjukat.

- március 6. - megint csak nem egy konkrét időpont

Mellesleg ezt a hoaxot én találtam ki, ennyire béna nincsen, de ez alapján írtam:

"VIGYÁZAT!

 Tegnap jelentették be az Ausztria 3! rádióban. Kérlek, adjátok tovább
 ezt a hírt barátaitoknak, családotoknak, és ismerőseiteknek: Legyetek
 elővigyázatosak és a következő napokban ne nyissatok meg egyetlen
 e-mailt Ref. vagy meghívó = Einladung (az eredeti németül van - a
 fordító megjegyzése), függetlenül a feladójától, bárki legyen is az.
 Egy olyan vírusról van szó, amely egy olimpiai fáklyát gyújt és
 tönkreteszi az egész merevlemezt. A vírust elküldheti egy ismerősötök,
 akinek a levelezőlistáján vagytok. Ezért arra kérjük, hogy
 sürgősséggel küldjétek tovább ezt az üzenetet. Jobb 25 -ször megkapni
 ezt az üzenetet, mint egyszer megnyitni a vírusos levelet. Ha mégis
 valakitől levél érkezik ref. vagy EINLADUNG csatolással ne nyissátok
 meg a levelet és AZONNAL KAPCSOLJÁTOK KI A SZÁMÍTÓGÉPET! Ez idáig a
 valaha a CNN által jelentett legveszélyesebb vírus. Ezt az új vírust
 január 29-én fedezte fel az Mc Afee és a Microsoft az eddigi
 legveszélyesebb vírusnak minősítette. A vírus megtámadja és
 tönkreteszi a merevlemez ZERO ZÓNÁJÁT ( a lemez középső részét ) amely
 tartalmazza a számítógép létfontosságú adatait. Kérem továbbítsátok
 sürgősen ezt a figyelmeztetést!"

Igen, ez is csak egy hoax. Nézz utána, ha nem hiszed!

 A hoaxok pszichológiai háttere - miért küldjük el mégis, mikor semmi értelme?

Az ember alapvetően társas lény, aki szereti és igényli a szociális érintkezést. Mivel életvitelünkből és kultúránk változásából fakadóan nem mindig tudjuk kielégíteni szociális elvárásainkat, ezért mindenféle módon próbáljuk a korlátainkat feszegetni. Módszereint a technikában rejlenek, ami össz tud kötni távoli barátainkkal, ismerőseinkkel, ugyanakkor el is választ. (Két élű kard: amit arra találtunk ki, hogy összekössön minket, tkp. az választ el lásd internet.) Mivel, hogy társadalmi változásokkal együtt el is lustulunk, s ez már a bűn következménye, valódi munkára nem vagyunk hajlandóak. Szeretjük a gyors és kényelmes, "instant" megoldásokat mindenre. Egyszerűbb a csirkét a ketrecben tartani, mert kis helyet foglal, sokkal gyorsabban tehetünk nagyobb haszonra szert, mintha természetes módon a legelő szélén tartanánk, mert elkószál, nehezebb rá vigyázni, többet kell dolgozni, kevesebb az anyagi haszon. Más kérdés, hogy ez a csirkének is jobb lenne, meg hosszútávon nekünk is. Lusták vagyunk. Mennyivel egyszerűbb egy e-mailt küldeni a rokonoknak karácsonyra, mint elmenni megvenni a képeslapot 30 forintért, ráírni valami szöveget, megcímezni, felbélyegezni, elmenni és bedobni a ládába, vagy sorban állni vele a postán. Szörnyű! Az email gyorsabb, egyszerűbb, személytelenebb és egy év múlva már nem is érdekel minket. Nekem még megvannak azok a képeslapok, amiket rokonoktól kaptunk mikor egy-egy kisebb rokongyerek megszületett, vagy amikor az unokatestvérem a maga ákombákomjával ötévesen aláírta az üdvözlőlapot. (Már 27 éves, most sem ír sokkal szebben, csak ez már nem bájos. :) ) Szép emlékek ezek, de ha csak e-mail lett volna, ami személytelen és néha már undorító, valószínűleg nem maradt volna fönn.

Ugyanígy vagyunk a lánclevelekkel. Lánclevelet küldeni egy kattintás. Nem kell pénzt áldoznunk rá, ami nagyon fontos ám, mert nem csak lusták, de zsugoriak is vagyunk, nem kell energiát feccölnünk bele, hisz csak egy mozdulat, ahelyett, hogy mennénk az árvagyerekeknek ebédet főzni, a betegkislányt meglátogatni, Afrikába önkéntesen építeni a kórházat. Nem kell TÉNYLEG segítenünk, de kelthetjük a pánikot, terjeszthetjük a rosszat, degradálhatjuk társas kapcsolatainkat.

Sokkal egyszerűbb felesleges levelekkel bombáznunk a környezetünket jelezve, ha én lusta vagyok tenni valami tényleg hasznosat, azért fölszólítalak téged arra, hogy te azért tegyél. Nem beszélve arról, hogy ezzel megnyugtatjuk lelkiismeretünket, hogy mennyi jót tettünk ma a világgal, megint elküldtünk 10 továbbküldőset.... Tehát az ember igénye megvan a jóra, meg a lelkiismerete is azt mondja, hogy tegye a jót, de a lustaság erősebb, és ezért egy masina előtt ülve próbáljuk megetetni az éhezőket. Szánalmas.

Ha végigolvastad ezt a bejegyzést (csúnya nevén posztot) pont eleget ültél a számítógép előtt a napi adaghoz. Irány a nagyvilág! Építsd a kapcsolataidat, szerezz barátokat! Menj ki levegőzni! :)

Szerző: hirvi  2010.08.24. 12:55 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hirvilaga.blog.hu/api/trackback/id/tr682243662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása